Jamu

by - Friday, April 15, 2011

Jamu..?
awk pernah jumpa jamu tak? pernah makan jamu?
Ye, saya cakap pasal JAMU la sayang..
hmm dunno why, tiba2 rasa macam tertarik nak tau pasal ubatan 
tradisional yang datang dari Indonesia ni.


Jamu sudah dikenal sudah berabad-abad di Indonesia yang mana pertama kali jamu dikenal dalam lingkungan Istana atau keraton yaitu Kesultanan di Djogjakarta dan Kasunanan di Surakarta.

oke, Jamu mmg femes dalam kalangan masyarakat Jawa
Jamu dan sang gadis sekarang ni amat jauh ibarat Johor dan Perlis..
Well, tak la jauh sangat. Cuma nak habaq je.. Sang gadis dan jamu macam tiada hubungan yang mesra. Sedangkan pada zaman dahulu kala,
jamu dan wanita tak boleh dipisahkan. Yela, kena la jaga kecantikan dalaman juga Itu kata org dulu2 la. Supaya nnti bila dah tua, tak la longgar sana sini

So, I wonder la..
Should I try this or not? I mean, JAMU...
When I asked my mom, she said that its not good for girl, nanti panas dalam.. Eh???!!

but then,a few years ago, why she asked me to take Jamu for inner beauty?

lol, i'm getting confused here!!
please tell me..jgn kedekut..



You May Also Like

13 comments

  1. jamu utk org yg daa kawin jak.. hihi

    ReplyDelete
  2. sometimes it may work for some but does not work for me, its really panas and cannot take it.

    ReplyDelete
  3. jamu?pegi bagi kat siti mashitah tu..hehe.apik xnk laa..hehe

    ReplyDelete
  4. mybe dulu awak tua n skang dah muda...cam the curious case of benjamin buttonla...makin lama makin muda..hahaha

    ReplyDelete
  5. try je la.. mne tau okay.. sometym ad org xngam ngn jamu ni... my mom pon xboleh mkan.. klau x, nnti bdan dy ad mslah urat..

    jemput singgah ANASAURUS :)

    ReplyDelete
  6. miszy dian : yeke...haha.malu lak..

    ReplyDelete
  7. nava : u amik jamu jugak?jamu ape?

    ReplyDelete
  8. apik : haha, bukan nak bg kat awk pun la..haish..macam nak je..kih3

    ReplyDelete
  9. iniialahaku : terpengaruh ngan muvi la awk ni.haha

    ReplyDelete
  10. farhana : kalau cmtu cmne nak tau ada masalah ke tak..huhu

    ReplyDelete