Fakta Kelebihan Ais dan Air Sejuk

by - Tuesday, September 07, 2010


* Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.

* Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

* Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.

* Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.

* Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

* Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.

* Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.

* Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.

* Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.

* Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.

* Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

* Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.

* Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

* Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan.

* Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.

* Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

* Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

* Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.

* Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.

* Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.

* Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.

* Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.

* Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

*Seorang pembaca juga turut berkongsi bahawa ais juga boleh menyegarkan mata yang ngantuk dan letih dengan cara menuamkan nyer ke mata selama beberapa minit.. (thanks and credit to incik najib,ilmuwan internet)


* According to another reader, Dr Zatiel also share the opinion by stating that cold water is the best treatment after tooth extraction. it'll help the blood clot formation to avoid excess bleeding, especially for diabetic patient and haemofilia person.


*yang paling best, air sejuk juga boleh mengurangkan kegemukan.. ops,bukan dengan cara minum, tp amalkan mandi air sejuk.jgn la korang g bantai mandi dengan ais lak..mandi la pada waktu subuh2 tu..time tu kan air sejuk semulajadi.




Terima kasih kepada semua pembaca yang turut berkongsi maklumat ini bersama saya..

Renung2 kan dan Selamat Beramal =)


You May Also Like

10 comments

  1. SATU LAGI,AIS BOLEH MENYEGARKAN MATA YANG MENGANTUK SERTA LETIH,LEBIH BAIK DARI KOPI.CARANYA TUAMKAN AIS PADA MATA BEBERAPA MINIT

    ReplyDelete
  2. thanks kamoo....oke saya akan tambah kan dalam entry saya... =D

    ReplyDelete
  3. air sejuk is the best treatment after tooth extraction. it'll help the blood clot formation to avoid excess bleeding, especially for diabetic patient and haemofilia person.

    ReplyDelete
  4. owh...lagi 1 information yang saya dapat..thanks dr zatiel

    ReplyDelete
  5. ha bagus la tu...msti gg kuat ni kan?? ;D

    ReplyDelete
  6. mak aih.... banyak giler rupanya kebaikan ais nie.... tak sangka sungguh....

    ReplyDelete
  7. hmmm... perkara atau benda yang dianggap tak elok itu pasti akan ada kebaikannya jika kita kaji dengan mendalam....

    ReplyDelete
  8. kisah sensasi : stuju sgt.. ;)

    hazman aka species19890 : saya pun xsangka sebenarnye

    ReplyDelete